Welke impact heeft de IOS 14.5 update op mijn advertentie campagnes in Facebook?
Het was even alle hens aan dek toen Apple hun nieuwe IOS 14 update aankondigde. Gericht adverteren en conversietracking zou moeilijker worden. Via het AppTrackingTransparency (ATT)-framework wordt er vereist dat er aan alle Apple gebruikers toestemming wordt gevraagd om hen te mogen volgen met advertenties- en metingsdoeleinden op apps of websites van derden. Dit wil zeggen dat wanneer advertentiecampagnes lopen op conversiedoeleinden, je belangrijke metingen zou kunnen mislopen.
Maak je gebruik van een Facebook Pixel bij het opmaken van je advertentie campagnes in Facebook ? Dan zijn er in Facebook Business Manager een aantal stappen die je kan ondernemen om geen data mis te lopen. Nog geen Facebook Pixel? Maak er dan zeker eerst eentje aan alvorens je aan het adverteren slaat!
Verifieer uw domein
Het is aan te raden om je website domein te verifiëren in Facebook. Login in je Bedrijfsaccount van Facebook, ga naar bedrijfsinstellingen en vervolgens kies je domeinen bij merkbeveiliging. Voeg je domein toe en trek vervolgens aan de mouw van je web developer om één van de volgende opties uit te voeren:
- HTML bestand uploaden
- DNS TXT record toevoegen.
Wanneer dit gebeurd is, kan je vervolgens je domein verificatie uitvoeren en ben je klaar met de eerste stap ! Meer informatie over domeinverificatie vind je op de helpdesk van Facebook.
Optimaliseer je conversiegebeurtenissen
Je kan maximaal 8 conversiegebeurtenissen toevoegen per domein. Vervolgens kan je deze conversiegebeurtenissen in de Facebook Pixel op volgorde sorteren, van lage tot hoge prioriteit. Als je geen prioriteit toekent aan je gebeurtenissen, dan worden je advertenties niet getoond aan mensen die gebruik maken van een apparaat met IOS 14.5 of hoger en die zich hebben afgemeld voor het bijhouden van gegevens.
Hoe kan je dit in orde maken? Surf naar je Facebook Pixel in gebeurtenisbeheer. Kies voor “Verzamelmeting van gebeurtenissen” en vervolgens Webgebeurtenissen configureren. Je moet je domein eerst hebben geverifieerd vooraleer je deze stap kan ondernemen. Kies het juiste websitedomein en start met “gebeurtenis beheren”. Nu kan je tot 8 conversiegebeurtenissen toevoegen en deze op volgorde plaatsen van hoge prioriteit tot lage prioriteit. Je belangrijkste conversiegebeurtenis geef je natuurlijk de hoogste prioriteit.
Houd daarom ook rekening met het feit dat alleen de gebeurtenis met de hoogste prioriteit wordt verzonden als een klant meerdere acties zou uitvoeren tijdens een conversieperiode. Wanneer je een advertentiecampagne opstart, kies je dus ook één van deze 8 conversiegebeurtenissen om op te optimaliseren. De belangrijkste gebeurtenissen kunnen zijn: een webshop aankoop, een leadformulier ingevuld of contactmoment. Deze gebeurtenissen zullen wellicht belangrijker zijn dan een paginaweergave bijvoorbeeld.
Klaar om social te adverteren?
Is dit allemaal gelukt ? Dan ben je klaar om gericht te adverteren op conversies, proficiat! Ben je toch ergens blijven steken ? Geen paniek, kom gerust op de koffie bij Bitter Melon, wij beheren met plezier uw sociale media campagnes voor jou !