Kies het verdienmodel dat het beste bij je past.

verdienmodel op een kaart uitgetekend met icoontjes

Door de coronacrisis zijn veel bedrijven creatief geworden. Veel restaurants hebben zich (tijdelijk) opgesteld als afhaalpunt. Andere bedrijven zijn lokaal gaan leveren en nog anderen hebben zich massaal op sociale media gesmeten en we zagen veel webshops verschijnen.

Dit uiteraard allemaal om zoveel mogelijk waarde/omzet mee te pakken in een onzekere periode, waarin de vaste kosten doorliepen en steunmaatregelen misschien niet voldoende waren.
Bedrijven zijn altijd op zoek naar de mogelijkheid om iets te verdienen maar een nieuwe waardepropositie en een rendabel verdienmodel zijn nog twee verschillende zaken.

Vaak begint het bij het bedenken van een nieuwe waardepropositie (of value proposition) en dan moet er gerekend worden of er voldoende aan verdient kan worden.
Het opzetten van een rendabele business draait om volgende zaken;

  • Een onderscheidende positionering. Dit kan op gebied van product, markt, klanten, prijzen enzovoorts zijn. Er moet een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen jou en een ander
  • Een flexibel businessmodel. Een soort van strategische wendbaarheid
  • Een product of dienst waar betaald voor wil worden
  • Een verdienmodel op lange termijn

We gaan ons even focussen op het verdienmodel, wat dus absoluut iets anders is dan het business model van een bedrijf. Een business model gaat over het creëren, leveren en behouden van waarde van een bedrijf, zodat het klanten van dienst kan zijn. Een business model gaat ook over de inkomsten en kostenstructuur.

Het verdienmodel daarentegen omschrijft op welke manier het bedrijf geld verdient. Ook gaat het over de prijssetting op de markt en bekijkt het de langetermijnvisie als het gaat over de financiële resultaten.
Verdienmodellen komen er in allerlei maten en soorten. We lichten er een aantal toe.

Dit uiteraard allemaal om zoveel mogelijk waarde/omzet mee te pakken in een onzekere periode, waarin de vaste kosten doorliepen en steunmaatregelen misschien niet voldoende waren.
Bedrijven zijn altijd op zoek naar de mogelijkheid om iets te verdienen maar een nieuwe waardepropositie en een rendabel verdienmodel zijn nog twee verschillende zaken.

Vaak begint het bij het bedenken van een nieuwe waardepropositie (of value proposition) en dan moet er gerekend worden of er voldoende aan verdient kan worden.
Het opzetten van een rendabele business draait om volgende zaken;

Transactiemodel: zo simpel als dat

Een product of dienst wordt aangeboden en klanten rekenen hier voor af. Dit zijn consumentenproducten, maar ook reizen, diensten van een advocaat of notaris en zelfs een bank hebben betrekking op transacties die gebeuren in een fysieke of online situatie. In de laatste jaren zijn hier ook partijen zoals een Bol.com of Amazon bijgekomen die als een marktplaats optreden en hier als medeverkopers ook een deel van de transactie voor krijgen.

Verhuur en leasing

Een product, dienst of locatie verandert niet van eigenaar maar de klant betaalt wel voor het gebruiksrecht gedurende een bepaalde periode. Denk hier aan alle vakantiehuizen, bedrijfswagens, gereedschap… Je betaalt eigenlijk voor de investering die je zelf niet hoeft te doen.

Als het gaat om gebruik op korte termijn, kun je licenties hier ook nog onder scharen. Denk hier aan het bekijken van films, het gebruik van officiële foto’s op je website en zelfs het gebruik van een software pakketje zoals een chatdienst op de webshop. Door het betalen van de licentiekost, krijg je tijdelijk toegang tot het gedachtegoed van een ander (bedrijf).

Broker model

Is een familielid, vriend of kennis via een wervingsbureau bij de huidige job terecht gekomen? Dan heeft het bureau op dezelfde manier zijn geld verdient als een huizenmakelaar of veilinghuis. Het verdienmodel bestaat erin om partijen samen te brengen via het een netwerk en ze krijgen daar een vergoeding voor. Trouwens, ook creditcardbedrijven vallen onder deze noemer en hebben dus duidelijk een ander verdienmodel dan een bank. Die zaten bij het transactiemodel.

Abonnementsvormen

Dit is makkelijk, al zijn de meest herkenbare partijen in dit verdienmodel langzaamaan aan het verminderen. Hier vallen namelijk de kranten en tijdschriften onder.
Maar dit blijft een belangrijk verdienmodel, denk namelijk maar eens aan je gsm abonnement, je tinderabonnement of je ongebruikte Basic Fit lidmaatschap.
Ook hier is tijdelijk toegang of gebruik in ruil voor een (vaste) vergoeding het verdienmodel. Hier zijn nog wel eens verrassende aanbieders in te ontdekken, want 10 jaar geleden hadden we nog niet kunnen denken aan een bloemenabonnement (o.a. Bloomon), een lenzenabonnement (o.a. Lensonline) of zelfs Netflix. Netflix heeft zichzelf trouwens ook helemaal heruitgevonden want was vroeger een (Amerikaanse) service waarbij je DVD-schijfjes via de post ontving en moest terugsturen, maar dat is een ander verhaal.
Als gebruiker betaal je vooral voor gemak.

Verbruik

Hoe lang is het geleden dat je een telefooncel hebt gebruikt? Dit is toch een origineel voorbeeld van een verbruik-verdienmodel. Je ging de cel binnen en door te betalen voor het gebruik kon je bellen. Andere voorbeelden zijn nutsvoorzieningen zoals gas, water en licht. Moderne voorbeelden zijn ook rekeningrijden en verblijven.

Service

Met service valt veel te verdienen. Je verkoopt het basisstuk, of dit nu een printer of auto is, en het bedrijf verdient vervolgens met het jaarlijks onderhoud, de bijstand via een helpdesk of komt repareren als het bassistuk kapot is.
Bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn sluiten SLA’s af, oftewel Service Level Agreements waarin minutieus omschreven staat wat je krijgt voor iedere gespendeerde euro.

Bait and hook

Dit is een slim verdienmodel en het leunt een beetje aan bij het servicemodel. Er worden basisstukken verkocht die aangevuld dienen te worden met producten of diensten die zo specifiek zijn dat je ze elders niet kunt vinden. Een game van Playstation past niet op een Xbox en een Nespresso capsule stond tot recent ook onder een strenge licentie waardoor je dit enkel bij hen kon kopen. Deze vorm van koppelverkoop kun je ook vendor lock-in noemen.

Freemium & datamodellen

Ook een verdienmodel dat er 20 jaar geleden niet was. Nu ondenkbaar dat ze niet zouden bestaan. Wie loopt er niet hard met zijn favoriete Spotify playlist of kijkt reclamevrij via YouTube. Of wat dacht je van Mailchimp die enkel in de betalende versie meerdere templates beschikbaar stelt? Lokken met het gratis model om dan hopelijk snel te laten converteren naar het betalende systeem.
Je zou zelfs Facebook een Freemium kunnen noemen, want consumenten hoeven niet te betalen voor een online profiel terwijl ze oneindig gratis gebruik kunnen maken van de berichtservice, games, fotoalbums etc. Je betaalt met je persoonlijke gegevens en adverteerders betalen via het transactiemodel voor de kennis die je als consument aan Facebook hebt gegeven.
Dit is een hybride verdienmodel waar buiten Facebook ook YouTube, Google, LinkedIn en Amazon gebruik van maken.

Service, Bait & hook en freemiums kun je dicht bij het transactiemodel laten aansluiten en werkt versterkend op het originele model.

Reclame werkt nog steeds

Door met jouw bedrijfsvisual op een affichageruimte aanwezig te zijn, probeer je klanten te verleiden tot het consumeren bij je, ongeacht of je een product, dienst of service aanbiedt. Deze affichageruimte kan aanwezig zijn in print, maar zeker ook op televisie, radio, billboards, vormen van sponsoring. Of wat dacht je van de core-business van Bitter Melon? De online affichageruimte in de vorm van banners, video, partnerships, tekstadvertenties, aanwezigheid op sociale media enzoverder. In afgelopen jaren zijn hier tal van mogelijkheden bijgekomen waarbij vooral de advertentieruimte in apps, games en software opvallend is.
Je doelpubliek zo specifiek bereiken is nog nooit zo makkelijk geweest.

Crowdservice & crowdfunding

Bekende voorbeelden zijn o.a. Kickstarter en Collin Fund. Individuen of bedrijven worden, vaak via online kanalen, gevraagd om een klein bedrag te schenken aan een project of doel. Bij Crowdservice worden werkzaamheden uitgevoerd voor weinig tot niks door klanten en vrijwilligers.

Dat waren de voornaamste modellen. Combinaties zijn uiteraard ook mogelijk en dat is wat in de praktijk veel gebeurd. Het identificeren van mogelijke inkomstenstromen is belangrijk en zou toch regelmatig over nagedacht moeten worden. Al gaat het soms over kleine dingen als een ruimte onderverhuren, of winkelruimte beschikbaar stellen voor derden.
Het in kaart brengen van alle mogelijkheden wil daarbij al eens helpen.

Je doelpubliek zo specifiek bereiken is nog nooit zo makkelijk geweest.

Gratis blijft een slecht verdienmodel

Zeker in de afgelopen periode hebben we veel bedrijven gratis webinars, leveringen en trainingen zien weggeven. Op lange termijn kan dit voor problemen zorgen want hoe verkoop je dat de service niet meer gratis is. Terwijl het eerst wel kon?
Houd altijd je imago, kwaliteit en waardeperceptie in de gaten. Iets gratis aanbieden kan zeker, denk maar aan het Freemium model, maar houd middellange en lange termijn goed in de gaten.

Waar willen klanten tegenwoordig nog voor betalen?

Niet voor verzendingen zullen velen misschien denken? Het klopt dat grote e-commercebedrijven zoals Zalando en Bol.com het zeer moeilijk maken voor kleinere partijen om iets aan te rekenen voor verzending, maar daar hebben we het nu eigenlijk niet over.

Het gaat hier over het verdienmodel dus willen we meegeven dat uit onderzoek is gebleken dat consumenten nog graag betalen voor:
Eenvoud en gemak, ontzorgd worden in hun dagelijkse activiteiten, dat is een belangrijk. Maar zeker ook een goede deal of aanbod, gebruiksgemak, producten of diensten op maat. Denk hier ook aan het psychologisch effect van het gevoel van schaarste.
Daarnaast zijn belangrijke factoren nog altijd veiligheid en zekerheid, garanties.
Als eerste gebruik kunnen maken van een product of service, maar ook het gevoel om ergens bij te horen. Het club-gevoel zogezegd.
Uiteraard zorgt een stressvolle werkweek ook naar een wens tot ontspanning, plezier en entertainment. Maar vergeet ook niet een goede (mentale) gezondheid, voor nu en later.

Dus, hoe waardevol is jouw waardepropositie voor jouw klanten? Welk bedrag heeft jouw klant daarvoor over en op welke frequentie?

Deel dit artikel met je netwerk

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Ontdek Meer Door Een Eerste Klik

Omdat voor ons een klik belangrijk is